Fællesskabende læringsmiljøer for alle børn
Formidling fra forskning til pædagogisk praksis
Fra forskning til fælles praksis
Børn gør det godt, hvis de kan.
Fællesskabende læringsmiljøer for alle børn skabes af dygtige professionelle. Det er altid de voksnes ansvar at arbejde med bl.a. børneperspektiver, relationer, fællesskabende didaktik og sprog OM børn. Kun herigennem kan vi sikre alle børn en værdifuld plads i inkluderende og mangfoldige fællesskaber.
Når børn mistrives i skole og dagtilbud, må vi som voksne omkring børnene blive rigtig nysgerrige. Gad vide hvad det er, der stiller sig i vejen for, at det enkelte barn trives. Der er meget professionelt arbejde at gøre, FØR man undersøger, hvad der er galt med barnet.
Der kan være tale om både pædagogiske, organisatoriske og perspektivskiftende greb. Disse greb og pejlemærker, kan vi bruge for at arbejde med at opbygge fællesskabende læringsmiljøer, som sikrer alle børns deltagelse.
Udvikling af pædagogisk praksis tager tid, kræver viden, refleksion, nysgerrighed og vilje til at afprøve nye handlinger.
Denne proces hjælper jeg med og faciliterer på forskellig vis. Læs mere nedenfor.
Podcastserien Børnepsykologi ved Rasmus Alenkær
Jeg vil ikke i skole
Lyt dig til mere viden om skolefravær og skolevægring.
I denne podcast snakker Rasmus Alenkær og jeg om skolevægring og skolefravær med en mor til et barn, som lider af skolevægring. Hun har mange erfaringer, som andre forældre vil nikke genkendende til, når de har et barn, som har svært ved at komme i skole.
Eller, for at vende perspektivet den anden vej: når barnets skole bliver svær at komme i.